Wednesday, June 29, 2011

Тирамису (лесно и бързо-без сурови яйца и без скъпо Маскарпоне)


По-долу съм показала вариант на Тирамису, който правя у дома, понякога с разтопен шоколад в сметаната и млени орехи, друг път по наичн, който се доближава повече до оригинала.
“Тера-ми-су” в превод от италиански в преозначава “изкопай ме”. Десертът се загребва с лъжица или вилица. Съставлява реден микс от бишкоти, познати още като сaвоярди или “lady fingers”, како, кафе, ликьор, жълтъци, захар и Маскарпоне.
Тирамису е легенда в италианската кухня. Никой не може да каже с точност къде се е сервирало за първи път, в Сиена или Тревисо, два града които претендират за родното място на този десерт. Наподобява на Zuppa Inglese-десерт с бишкоти потопени в билков ликьор, лимонов крем, който е сгъстен с жълтъци, шоколад, като Zuppa Inglese има своята история, свързана с Дукесата от Есте и датира назад във времето чак до 16 век. Еднин апокрифен слух гласи, че тирамису-то се е предлагало в бордеите на Италия, за да стимулира енергийно клиентите. В действителност повечето Балкански страни имат свой популярен вариант на този десерт. В България е познат под наименованието Бисквитена торта, в Гърция се нарича Ек-мек и се прави със сухар потопен в Узо или Самбука (италиански анасонов ликьор) и сплоен с лимонов крем.


Един от най-подробните сайтове, които съм срещала в интернет относно информация и рецепти за тирамису е http://www.heavenlytiramisu.com/

*** продукти за бързо и лесно Тирамису  без сурови яйца и скъпо Маскарпоне

240 гр бишкоти
400 гр течна сметана, неподсладена
150 мл шварц кафе
60 мл кафе ликьор
4-5 с.л. пудра захар, на вкус
есенции: ванилия и ром
4 с.л. какао на прах
2 с.л. желатин
1-2 жълтъка

Разбийте сметаната  и пудрата захар с миксер докато се сгъсти. Овкусете с есенции 
ванилия и ром.
Направете шварц кафе и добавете 30 мл (половината) кафе ликьор.
Разбийте жълтъка и останалите 30 мл кафе ликьор на парна баня до пухкавост.
Разтворете желатина в няколко супени лъжици вряла вода (олоко 30 мл).
Добавете разтворения желатин към разпитото на пяна яйце , а след това добавете към разбитата сметана.
Потопете за секунда всяка бишкота в кафето и наредете в тавичка, поръсете с какао  и покрийте с крема. Повторете с втори ред потопени в кафе и ликьор бишкоти, поръсете с какао и покрийте с крем. Поръсете с какао. Покрийте с домакинско фолио и оставете в хладилника поне за 12 часа. Сервирайте изстудено.


4 comments:

  1. Светле, с интерес прочетох информацията за тирамисуто. Вкъщи някои хора направо го обожават и ме карат да го правя честичко. Правила съм го по различни начини, но по този, признавам си, все още не. Ще се възползвам от рецептата ти в най-скоро време!:-)))
    Хубава и уютна вечер, Светле!
    Поздрави!

    ReplyDelete
  2. При мен е утро, Мони-живея в Канада:) Пия си кафето с парче от този сладкиш. Утрото е най-приятното и удобно за мен време да пиша в този блог:))) Поздрави!

    ReplyDelete
  3. Исках да те питам, ти пишеш ли във форум "вкусно и красиво" ? До известно време бях потребител там под ник Джинджър, но се отказах да публикувам на място, където е пълно с ограничения. Виждам, че там има хубави снимки от някой с никнейм Мони-твой ли е?

    ReplyDelete
  4. Светле, прочетох, че си в чужбина, но не знаех точно къде. :-)))) Да ти е сладко кафенцето с парченце тирамису.
    Да, Светле, мой е никнеймът и се радвам, че са ти харесали снимките ми на тотален лаик. :-))) Не че сега съм надобряла, но поне се старая, правя го с много любов и желание.

    ReplyDelete